Możesz wszystko! 888 663 644

Topinambur cześć pierwsza

Topinambur cześć pierwsza

TOPINAMBUR – nie tylko dla cukrzyków

Topinambur, niegdyś zapomniany, staje się znów modnym warzywem.
To zdrowe warzywo gości w postaci przepysznych potraw w najznakomitszych restauracjach naszego kraju.
Dla przypomnienia, topinambur, inaczej słonecznik bulwiasty,(łac. Helianthus tuberosus L.),
bulwy – gatunek rośliny z rodziny astrowatych, pochodzący z Ameryki Północnej.
Został rozpowszechniony na różnych kontynentach jako roślina jadalna, pastewna i ozdobna.
W Polsce pojawił się w XVIII wieku.Topinambur to nie tylko roślina ozdobna rosnąca do 3 metrów wysokości o pięknych żółtych kwiatach przypominających słoneczniki, ale również warzywo jadalne cenione za oryginalny smak , wysoką wartość odżywczą oraz ważne nie tylko dla cukrzyków wykazujące się niskim indeksem glikemicznym.
Roślina ta jest łatwa do uprawy i nie ma specjalnych wymagań, rośnie w rożnych warunkach, zarówno w glebach żyznych,
jak i tych mniej uprawnych.(1)
Bulwy rośliny, cieszące się nieustannie zainteresowaniem naukowców, których dotychczasowe wyniki badań,
potwierdziły bardzo dobry prozdrowotny wpływ tego warzywa zarówno w postaci surowej jak i jego przetworów na nasze zdrowie.

Wartości odżywcze topinamburu:
Wartość energetyczna w 100g świeżych bulw topinamburu to 30kcal/120kJ

Topinambur zawiera wiele drogocennych składników odżywczych jak:
Woda-70-80g, Białko 2-9g, (które zawierają zróżnicowane aminokwasy egzogenne, m.in. treoninę i tryptofan),
Węglowodany-15-25g, Fruktoza-0,7g, Glukoza-0,1g, Tłuszcz-0,5g, Błonnik-12-22g.

Inulina-7-16g, która min. jako prebiotyk – stymuluje wzrost korzystnej mikroflory przewodu pokarmowego (Bifidobacterium),
powoduje obniżenie poziomu cholesterolu i lipidów w surowicy krwi, usprawnia pracę przewodu pokarmowego zapobiegając zaparciom,
redukuje toksyczne metabolity, poprawia wchłanianie wapnia z układu pokarmowego, oraz wykazuje działanie przeciwnowotworowe.(2)

Dzięki zawartości inuliny bulwy te mogą w naszych warunkach atmosferycznych zimować w przeciwieństwie do ziemniaka.

Niedoceniane warzywo cechuje znaczna zawartość pierwiastków takich jak: sód-5-18mg, wapń-189mg, magnez-30-75mg, potas-400-800mg, żelazo 5-18mg, miedź-5mg, mangan-8mg,

selen -ok.0,1mg, cynk-1mg, fosfor-80mg, kwas krzemowy-35mg, także witaminy A-2mg,

B1-0,2mg, B2-0,7mg, C-1-4mg, Beta- karoten-0,1mg, Niacyna-1,3-1,8mg. (3)


Wartości lecznicze tej rośliny są godne polecenia nie tylko dla cukrzyków ponieważ, zamiast skrobi zawiera ona wyżej wymienioną inulinę, która w trakcie procesów trawienia przekształca się we fruktozę-cukier prosty i dobrze tolerowany jest również przez cukrzyków.
W celu lepszej przemiany materii jak i polepszenia mikroflory naszych jelit polecany jest osobom z zaparciami jak i pragnącym zrzucić „kilka kilogramów”.
Topinambur polecany jest również w profilaktyce cukrzycy, nowotworów, chorób serca i naczyń krwionośnych.
Zalecany jest również dla osób z wysokim poziomem cholesterolu we krwi, a także dla osób z niewydolnością nerek i arytmią serca.

1.https://pl.wikipedia.org/wiki/S%C5%82onecznik_bulwiasty

2.https://pl.wikipedia.org/wiki/Inulina

3.https://www.sites.google.com/site/heliatest/topinambur-a-zdrowie/wlasciwosci-i-sklad

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz